מאמרים (חזרה לדף קודם)

פיתוח חזון  במיטבו/גדי אמיר*

 

 

מבוא

עד לפני כמה עשרות שנים המושג חזון היה שייך למתי מעט בלבד: מנהיגי מדינות, חברות וארגונים, או מנהיגים מתחומי המדע והרוח, אשר מימוש חזונם הביא לפריצות דרך משמעותיות בתחומי עיסוקם.

 

כיום, בעידן הידע והמידע הפך מושג החזון לאמצעי הכרחי לכל הארגונים, עסקיים וציבוריים להתמודדות עם סביבה משתנה ותחרותית. כבר לא ניתן להסתפק בלשמור על הסטנדרטים הקיימים, או אפילו לשפר אותם, כשחברות וגופים אחרים מסוגלים לבצע זאת טוב ממך. מכאן, שכדי להיות טוב יותר מהמתחרים, ארגונים אינם יכולים להסתפק בלנסות ולחזות את הצרכים של לקוחותיהם בעתיד, אלא ליצור צרכים חדשים שמתחריהם עדיין לא חשבו עליהם.

 

החזון הוא בעצם היכולת לראות תמונה עתידית, אשר לא רק שאינה נובעת מהמציאות הקיימת, אלא משנה אותה. משמעות הדבר שהחזון אינו נשען על הנחות היסוד וכללי המשחק של המציאות הקיימת, אלא יוצר מציאות חדשה על בסיס כללי משחק והנחות יסוד חדשים. במילים אחרות, חזון איננו חיזוי העתיד, אלא יצירתו.

 

פריצת הדרך המשמעותית ביותר של האנושות התרחשה רק לאחר שהנחת היסוד הקודמת, לפיה השמש סובבת את כדוה"א, השתנתה להנחת יסוד חדשה, לפיה כדוה"א סובב את השמש.

 

פתרון בעיית היהודים בגולה התאפשר רק לאחר שהנחת היסוד, לפיה צריך להפריד בין הזהות הלאומית לזהות הדתית, השתנתה להנחת יסוד חדשה לפיה הזהות הלאומית והזהות הדתית חד הן.

 

אותם קיבוצים שהצליחו לשרוד את המשבר הגדול שפקד אותם בארבעת העשורים האחרונים, הם בעיקר אלה שהשכילו לשנות את הנחת היסוד: כל אחד לפי יכולתו, כל אחד לפי צרכיו, להנחת יסוד חדשה, לפיה חייב להיות קשר בין תגמול, ליכולת וכישורים, בד בבד עם שמירת ערכי ליבה של ערבות הדדית.

 

היפנים כמעט מוטטו את תעשיית השעונים השוויצרית, לאחר שאלה האחרונים דחו בזלזול מופגן את המצאת השעון הדיגיטלי-אלקטרוני שהומצא ע"י שוויצרי בטענה כי שעון שאין לו קפיצים  מיסבים וגלגלי שיניים הוא לא בדיוק שעון, לעומת היפנים אשר קפצו על ההמצאה החדשה בשמחה, והפכו להיות מעצמת השעונים המובילה בעולם (השוויצרים, בשנות ה-90, לקחו שוב את ההובלה עם "הסווטש").

 

חברת המחשבים "אפל" גרמה לחברת IBM ששלטה בשוק המחשבים ללא עוררין עד שנות ה-80 , להיות עוד חברת מחשבים, לאחר שהבינה שהעתיד שייך למחשבים האישיים, ולא למחשבים הגדולים.

  

החזון הוא אמנות היכולת להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי, אבל איננו היכולת לעשות יש מאין. לבעלי החזון היתה היכולת לראות אפשרויות שהיו קיימות במציאות, שאנשים אחרים, אשר לא הצליחו להשתחרר מהנחות היסוד הישנות, לא הצליחו לראות. משמעות הדבר היא שבעל החזון מסוגל לראות דברים בהתהוותם, ולא רק  לאחר התממשותם.

 

מחקרים מראים שלמעלה משמונים אחוזים של החזונות  לא מתממשים. אחת הסיבות לכך היא שבעלי החזון לא התכוונו מראש לממש אותם. הם פשוט נסחפו אחרי האופנה של כתיבת חזונות אינסטנט שהיוו הצהרות או סיסמאות שעיקר ייעודם היה להתלות במקום של כבוד על הקיר. אלא שהגורם העיקרי לאי יישום החזון, איננו תלוי תמיד ברצונו הכן של בעל החזון, אלא באופן שבו הוא יוצר ומיישם אותו. בעצם כאן המקום להודות: רובנו, המנהיגים והמנהלים, איננו אנשי חזון טבעיים. אלה שנולדו כאלה אינם זקוקים להדרכה. הם יוצרים ומיישמים את חזונם כי הם נכונו ביכולת המופלאה הזו, מבלי שבד"כ יהיו מודעים למתודה שעל פיה נהגו.

 

מטרת המסמך היא לתרגם את הניסיון של בעלי החזון למתודה שיטתית ופרקטית אשר תסייע לארגונים לפתח את החזון שלהם וליישמו. נכון, פיתוח חזון וישומו זה לא רק טכניקה, זה הרבה יותר מזה: זה דמיון, יצירתיות, יוזמה, תעוזה, נחישות ועקשנות. את כל אלה לא נוכל למצוא בהכרח באדם אחד, אפילו הוא מנהל או מנהיג הארגון. לכן חזון ארגוני במיטבו מבוסס תמיד על עבודה קבוצתית של מירב השותפים להשגתו.

 

עקרונות עיקריים לפיתוח וישום חזון במיטבו

  1. החזון הינו תמונה עתידית שלא ניתנת להשגה באמצעים ובדפוסי החשיבה הקיימים (ולכן מחייב שינוי בהנחות היסוד).
  2. תמונת החזון מתוארת לפרטי פרטים (כמו בסרט או בספר).
  3. החזון יכול להיות מופשט או קונקרטי, אך תמיד מתואר כתוצאה ולא כתהליך.
  4. ישום החזון הינו כ"אש הבוערת בעצמות" (ולכן מבוסס על התלהבות, התמדה ודבקות במטרה).
  5. תכנית היישום מבוססת על הבנת הפער בין רצוי למצוי ומחייבת הצבת יעדי ביניים בדרך למימוש החזון (החזון הוא מהפכני, היישום הוא הדרגתי).
  6. החזון צריך להלהיב כדי לרתום אנשים (וזה ניתן לעשות רק אם הוא מתואר לפרטי פרטים, ובעל החזון מדביק בהתלהבותו את אנשיו באמצעות התלהבותו נחישותו ודבקותו).

 

שיטה ליצירת החזון

חזון במיטבו מבוסס על שלשה נדבכים:

  1. משפט החזון – הינו תאור ממוקד ותמציתי של שניים-שלשה משפטים, או מספר משפטים נפרדים, של התוצאה העתידית אליה רוצים להגיע.
    תפקידו של משפט החזון הינו לתאר את הרעיון או הרעיונות המרכזיים המגולמים בחזון באופן בהיר מובן, מחד, ולהלהיב ולרתום ליישומו, מאידך.
    בד"כ מחולק/ים משפט/י החזון לשניים: חזון חיצוני וחזון פנימי.
    החזון החיצוני – מתאר את ההשפעה שתיווצר בעתיד על הסביבה החיצונית (הלקוחות) של הארגון.
    החזון הפנימי – מתאר את מאפייניו העיקרים של הארגון במיטבו בעתיד, כדי שיוכל לממש את החזון החיצוני.
     
  2. תמונת החזון – תאור תמונת החזון העתידי לפרטי פרטים, אשר באמצעותה ניתן להבין בצורה מדויקת ומוחשית איך יראה החזון, כמו תמונה ברורה ומלאת חיים.
    רוב בעלי החזון לא הסתפקו בהגדרה קצרה ותמציתית של חזונם, אלא תארו בפרוטרוט, באמצעות ספר או מאמר, את תמונת חזונם. למשל, הרצל (אלטנוילנד), בן גוריון (חזון מפורט של צה"ל, הנגב והתעשיות) וולט דיסני (תאר בפרוטרוט איך יראה דיסנילנד כשעדיין היה אזור של טרשים וחול), שמעון פרס (3 ספרים המפרטים את חזון המזרח התיכון החדש), מרטין לותר קינג ("יש לי חלום") סטף ורטהיימר (גני התעשייה) ועוד.

    תמונת החזון המפורטת הינה תנאי הכרחי ליישום החזון. ראשית, לא ניתן ליישם אמירות מופשטות. שנית, לבעל החזון לא תהיה התלהבות ונחישות ליישם חזון, אלא רק אם יראה אותו בשלמותו, באופן מוחשי. שלישית, לא ניתן יהיה לרתום את השותפים ליישום מבלי שיבינו ויראו את תמונת החזון באופן ברור ומוחשי.

    הטכניקה המקובלת ליצירת תמונת החזון היא לבקש מבעל/י החזון לדמיין עצמו/ם בעוד 15-10 שנים בסביבת התממשות החזון, ולתאר בפרטי פרטים מה הוא/הם רואה/ים, באמצעות שאלות מנחות כגון:

     v      מי יהיו הלקוחות המרכזיים שלנו? מי יהיו מושאי ההשפעה העיקריים שלנו?

      v     מה יהיו המוצרים או השרותים העיקריים שנייצר או נשווק?

      v     איך ישפיעו המוצרים או השרותים על חיי הלקוחות שלנו? על הערכים שלהם? על   הסביבה?

v     איך תראה הסביבה הפיסית של הלקוחות שלנו?

v     מי יהיו שותפינו ואיך יהיו יחסי הגומלין עמם?

     v      איזה יחסי גומלין יהיו לנו עם הלקוחות?

 

בעקבות מענה לשאלות האלה, ניתן יהיו לגשת לתאור תמונת החזון הארגוני הפנימי של הארגון שלנו, שבאמצעותו ניתן יהיה לממש את החזון החיצוני, באמצעות שאלות מנחות כגון:

v     איזה מבנה ארגוני, תהליכים, תפקידים ומנגנונים עיקריים יהיו בארגון?

v     באיזה טכנולוגיות נשתמש?

v     מה יהיו המשאבים שלנו ומה יהיו מקורותיהם?

v     מה יאפיין את התרבות הארגונית (הערכים המרכזיים) שלנו?

v     איך תראה הסביבה הפיסית שלנו?

v     מהי האיכות, המיומנות והכישורים המקצועיים הנדרשים מעובדינו? מנהלינו?

v     מה יהיה דפוס המנהיגות או הניהול הנדרש?

 

רצוי מאוד שתאור החזון יבוצע באמצעות "סיעור מוחות" קבוצתי, כשכל פרט בקבוצה מייצג ותורם ידע ומומחיות וכישורים שאין לאחרים.
 

  1. מרכיבי החזון  -  כל חזון מחולק למרכיבים  שאותם צריך לפתח יותר ויותר לפרטי פרטים, לאחר שרואים את התמונה הכללית. ברשויות המקומיות ישנם מספר מרכיבים מרכזיים כמו:
    חזות העיר, חינוך וחברה, תרבות וספורט, איכות סביבה וכו'. כמובן שקיים קשר והשפעת גומלין בין המרכיבים, ולכן בעבודה על כל מרכיב בנפרד, צריכים להיות שותפים ממרכיבים אחרים, ובאופן כללי, צריך לבצע תאום ועדכון הדדי בין המרכיבים.

    בד"כ מתחילים מתאור החזון באופן כללי, כדי לתאר את התמונה השלמה, ורק לאחר מכן עוברים לפרוט רב יותר של המרכיבים, ולבסוף: מנסחים את משפט החזון. יחד עם זאת, מאחר ופיתוח החזון לא מבוצע באופן ליניארי ולוגי, אלא מחייב הרבה מאוד דמיון ויצירתיות, ניתן להתחיל בכל נדבך שרוצים: ממילא זו לא עבודה שמסתיימת במחזוריות אחת, אלא מתמשכת על בסיס מה שנבנה תחילה. בכל שלב חוזרים לנדבכים, מעבים ומשלימים אותם.  תמונת החזון, שבתחילה נראתה עם לא מעט חללים וחורים שחורים, הופכת עם הזמן להיות שלמה, בהירה וברורה יותר ויותר.

    מסמך זה מציג את המחצית הראשונה של מלאכת החזון. המחצית השנייה של מלאכת החזון, זו של היישום, היא שתקבע האם היה זה חזון, או שמא חיזיון בלבד. המסמן הבא יעסוק במתודה ליישום מיטבי של החזון, באמצעותו ניתן להתוודע למושגים כמו: יעדים מאתגרים, מרכיבי האסטרטגיה, רעיונות יישומיים ממעלה ראשונה ומעלה שנייה ותרגומם של כל אלה לתכנית עבודה שנתית ורב שנתית.

 

                                  "מי שלא חוזה לא סובל, אך גם לא חווה את טעם החיים"

(יעקב בוכבינדר,1884)

 

   

דוגמאות למשפטי חזון

 

חזון עיריית ת"א

  1. מרכז כלכלי תרבותי – שמירה וחיזוק מעמדה של ת"א – יפו כמרכז כלכלי ותרבותי מטרופוליני וארצי,  תוך הפניית המשאבים לשיפור איכות החיים העירונית.
  2. עיר לכל תושביה – קידום ת"א – יפו כעיר אטרקטיבית למגורים לכל הגילים, המאופיינת בחינוך איכותי, בשוויון הזדמנויות, בסולידאריות ובלכידות קהילתית.
  3. ממשל עם הפנים לאזרח – מתייעל ומשתף, בעל מידה רבה של עצמאות בניהול ענייני העיר הפנימיים, תוך שיתוף עם רשויות שכנות בנושאים חוצי גבולות מוניציפליים.
  4. סביבה עירונית אטרקטיבית – עיר פתוחה להתחדשות ובו בזמן משמרת את מורשתה האדריכלית-תכנונית, המאזנת ומשלבת בין הרקמה הבנויה, לבין המרחב הפתוח, שומרת על עירוב שמושי מושכל, פועלת לצמצום מטרדים סביבתיים ומקדמת מערכת תחבורה רב אמצעית,  יעילה ובת-קיימא.  

 

חזון משטרת ישראל

נפעל מתוך שליחות ומתוך מחויבות כדי להקנות ביטחון אישי ובטחון חברתי לאזרחי המדינה, לתושביה ולאורחיה, להעניק שירות איכותי שיווני ולשפר את איכות חייהם, בד בבד עם פעילותינו הנחושה לאכיפת החוק.

 

נעשה לחיזוק אמון הציבור במשטרה, תוך שמירה על זכויות הפרט, על כבודו ועל חירותו, ונראה בקהילה ובמנהיגיה שותפים בדרכנו לחיזוק חוסנה של החברה בישראל.

 

נחתור יחדיו לטיפוח העוצמות האנושיות, הטמונות  בשוטרינו ובמפקדינו אשר מהווים את מקור כוחנו המוסרי.

 

חזון נטפים

נטפים תמשיך לבסס את מעמדה כמובילה העולמית בתחום טכנולוגיות חדשניות להשקיה וטיפול במים, תוך עמידה באתגרים השוטפים של צרכי ההשקיה בכל מקום בעולם, חיזוי שאיפותיהם, יעדיהם ודרישותיהם של לקוחותינו הקיימים והפוטנציאלים, ותוך מתן מענה יצירתי ותחרותי. נספק ללקוחותינו  פתרונות ושירותים מהירים,שלמים ואמינים ללא פשרות, למען יוכלו להפיק מגידוליהם תועלת מרבית.

 

חזון יוניליוור

להיות החברה המובילה בישראל במותגי המזון, הטיפוח האישי והניקיון, לתועלת צרכנינו ולהנאתם ולשביעות רצונם המרבית של העובדים, הבעלים והלקוחות.

 

חזון מכבי שירותי בריאות

מכבי הינו ארגון שירותי הבריאות המוביל והמתקדם בישראל, המקדם את הבריאות השלמה של חבריה, המעניק רפואה אינטגרטיבית ומותאמת אישית לכל חבר ומטפח מצוינות באיכות הרפואה, בידע ובשירות.

 

חזון עיריית הרצלייה

עיריית הרצלייה תפעל כארגון הרואה את תושביו כלקוח מועדף ואת עובדיו כמשאב האנושי החשוב ביותר.

העירייה תשאף ליצירת סביבה עירונית איכותית על ידי מימוש הערכים הבאים: יושר ואמינות, אחריות ואדיבות, מקצוענות ומצויינות, סובלנות, סבלנות וכבוד הדדי.

 

חזון ישקר

נשלב באופן מיטבי בין תעשיה, ציונות ואסטטיקה.

 

חזון נייקי

יצירת חוויית הליכה וריצה.

 

חזון דיסני

לעשות את האנשים מאושרים.

 

חזון מרק

לבער את החולי בעולם.

 

חזון קוקה – קולה

להרוות את כל אוכלוסיית העולם.

 

חזון מייקרוסופט

מתן אפשרות לאנשים ולעסקים בעולם כולו לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.